PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 2 TAHUN 1992
PENYUSUNAN SEMULA MAJLIS BERSAMA KEBANGSAAN
BAGI PEKERJA-PEKERJA DALAM SEKTOR AWAM
TUJUAN
1. Pekeliling Perkhidmatan ini bertujuan untuk menjelaskan:
1.1 Penyusunan semula Majlis Bersama Kebangsaan(MBK) bagi pekerja-
pekerja dalam sektor awam;
1.2 Struktur MBK yang telah diubahsuai serta Perlembagaan Majlis-majlis
berkenaan.
LATAR BELAKANG
2. Jawatankuasa Kabinet Mengenai Perjawatan dan Gaji Pekerja-pekerja
Sektor Awam telah mengkaji jentera perhubungan sektor awam yang terdapat
pada masa ini sejajar dengan perkembangan-perkembangan semasa,
khususnya pelaksanaan Sistem Saraan Baru yang berkuatkuasa pada 1 Januari
1992.
3. Sistem Saraan Baru ini telah membawa beberapa perubahan besar dalam
struktur perkhidmatan awam. Perubahan yang paling ketara ialah pembahagian
peringkat kumpulan perkhidmatan kepada 3 kumpulan sahaja, iaitu, Kumpulan
Pengurusan Tertinggi, Kumpulan Pengurusan dan Profesional, dan Kumpulan
Sokongan. Selaras dengan perubahan di atas, struktur lima MBK yang wujud
sebelum Sistem Saraan Baru perlu diubahsuai supaya dapat memainkan
peranannya dengan lebih berkesan.
MAJLIS BERSAMA KEBANGSAAN
4. Dengan penyusunan semula ini, lima MBK yang diwujudkan di bawah
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1979
adalah dibubarkan dan digantikan
dengan tiga MBK yang baru, iaitu:
(i)
MBK bagi pekerja-pekerja
Pengurusan dan Profesional;
(ii)
MBK bagi pekerja-pekerja
Sains dan Teknologi dalam Kumpulan
Sokongan
;
dan
(iii)
MBK bagi pekerja-pekerja
Am dalam Kumpulan Sokongan.
5. Peraturan penubuhan Majlis-majlis tersebut adalah tertakluk kepada
perlembagaan masing-masing seperti di
Lampiran-lampiran
A
,
B
dan
C
, kepada
Pekeliling ini.
6. Keahlian Majlis-majlis ini mengandungi dua pihak, iaitu, Pihak Pegawai dan
Pihak Pekerja. Pihak Pegawai adalah dilantik oleh Y.A.B. Perdana Menteri
Malaysia atas jawatan masing-masing. Ahli-ahli Pihak Pekerja pula adalah dipilih
di konvensyen dua tahun sekali oleh wakil-wakil Kesatuan dan Persatuan yang
bergabung dengan MBK berkenaan.
7. Tempoh perkhidmatan ahli-ahli bagi ketiga-tiga Majlis adalah selama dua
tahun bermula daripada tarikh satu-satu Majlis itu mengadakan mesyuaratnya
yang pertama. Ahli-ahli tersebut boleh terus memegang jawatan sehingga ahli-
ahli yang akan mengambil alih telah dilantik/dipilih.
8. Ketiga-tiga MBK mempunyai bidang kuasa yang sama, iaitu, untuk:
(a)
memberi pendapat dan membincangkan prinsip-prinsip saraan, elaun,
kemudahan dan syarat-syarat perkhidmatan bagi pekerja-pekerja sektor
awam. Perbincangan hendaklah menyentuh perkara-perkara am dan
tidak perkara-perkara yang melibatkan pekerja individu; dan
(b)
membolehkan Pihak Pegawai mengemukakan sebarang cadangan
perubahan atau makluman mengenai perkembangan-perkembangan
baru untuk mendapat ulasan dan pandangan Pihak Pekerja sebelum
dibawa untuk keputusan Kerajaan.
MAJLIS BERSAMA JABATAN (MBJ)
9. Majlis Bersama Jabatan adalah dikekalkan di Kementerian/Jabatan/Badan
Berkanun/Kuasa Tempatan dan di setiap pejabat cawangannya, di mana
berkenaan, asalkan pejabat cawangan itu diketuai oleh seorang Ketua Pejabat
yang bertanggungjawab di atas semua urusan pentadbiran, pengawasan
kakitangan dan hal-hal kewangan. Pengecualian boleh diberi oleh Jabatan
Perkhidmatan Awam, mengikut merit tiap-tiap kes, kepada mana-mana
Kementerian/Jabatan/Badan Berkanun/Kuasa Tempatan yang memohon untuk
menubuhkan sebuah Majlis Bersama Jabatan yang berbentuk lain daripada yang
dihuraikan di atas. Permohonan untuk mendapatkan pengecualian itu boleh
dibuat oleh Ketua Jabatan atau Pihak Pekerja kepada Jabatan Perkhidmatan
Awam.
10. Kementerian/Jabatan/Badan Berkanun/Kuasa Tempatan yang telah
menubuhkan Majlis Bersama Jabatan lain daripada apa yang dihuraikan di atas
dan telah pun mendapat kelulusan Jabatan Perkhidmatan Awam, boleh
meneruskan perjalanan Majlis Bersama Jabatannya seperti yang diamalkan.
11. Bagi Kementerian/Jabatan/Badan Berkanun/Kuasa Tempatan yang belum
lagi menubuhkan Majlis Bersama Jabatan, Ketua Jabatan atau Ketua Pejabat
yang berkenaan hendaklah menubuhkannya dengan segera.
12. Ketua Jabatan atau Ketua Pejabat cawangan di sesuatu
Kementerian/Jabatan/ Badan Berkanun/Kuasa Tempatan, di mana berkenaan,
hendaklah memaklumkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam apabila mereka
telah menubuhkan Majlis Bersama Jabatan di Jabatan atau pejabat masing-
masing dan mengirimkan bersama Perlembagaan Majlis serta nama-nama ahli
Jawatankuasa melalui saluran rasmi.
13. Sekiranya timbul perbezaan pendapat atau pertentangan di antara Ketua
Jabatan atau Ketua Pejabat Cawangan dengan Pihak Pekerja ketika Majlis
Bersama Jabatan membincangkan apa-apa perkara yang ada kaitan dengan
dasar Kerajaan, ataupun di mana Majlis Bersama Jabatan mengambil satu-satu
keputusan yang melibatkan dasar-dasar Kerajaan, maka Ketua Jabatan yang
berkenaan atau Ketua Pejabat Cawangan, melalui Ketua Jabatannya, hendaklah
memaklumkannya kepada Jabatan Perkhidmatan Awam untuk mendapatkan
apa-apa keputusan ataupun arahan yang muktamad.
14. Contoh Perlembagaan Majlis Bersama Jabatan di
Lampiran D
hendaklah
dipakai setelah diubahsuai untuk keperluan masing-masing. Perlembagaan
Majlis hendaklah mendapat kelulusan Jabatan Perkhidmatan Awam sebelum
dikuatkuasakan.
PEJABAT URUSETIA MBK
15. Pejabat Urusetia MBK yang diwujudkan bertujuan untuk memudahkan
hubungan di antara Kerajaan dengan Pihak Pekerja dan amalan
pinjaman/pertukaran sementara Pihak Pekerja di Pejabat Urusetia MBK adalah
diteruskan tetapi dengan beberapa pengubahsuaian dari segi bilangan pegawai
yang dipinjam/ditukar sementara dan juga peraturan-peraturan
pinjaman/pertukaran sementara tersebut.
16. Bilangan pegawai yang dipinjam/ditukar sementara di Pejabat Urusetia
MBK adalah 2 orang bagi MBK Pekerja-pekerja Pengurusan dan Profesional dan
MBK Pekerja-pekerja Sains dan Teknologi dalam Kumpulan Sokongan dan 3
orang bagi MBK Pekerja-pekerja Am dalam Kumpulan Sokongan.
17. Peraturan mengenai pinjaman/pertukaran sementara adalah berdasarkan
kepada peraturan pinjaman/pertukaran sementara sektor awam. Pencalonan
dibuat oleh Pihak Pekerja untuk kelulusan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)
setelah mendapat persetujuan Ketua Jabatan berkenaan. Tempoh
pinjaman/pertukaran sementara adalah 2 tahun bagi setiap pinjaman/pertukaran
sementara berkenaan. Perlanjutan tempoh pinjaman/pertukaran sementara
boleh dipertimbang dan diluluskan dengan had maksimum 6 tahun sahaja.
18. Pemberian subsidi sewa pejabat, bil air, elektrik, sewa telefon dan alat tulis
seperti yang ada sekarang adalah diganti dengan pemberian geran tahunan.
PEMANSUHAN
19. Pekeliling ini memansuhkan
Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1979
dan
Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 7 Tahun 1989
.
TARIKH KUATKUASA
20. Pekeliling ini adalah berkuatkuasa mulai tarikh ianya dikeluarkan.
"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"
(TAN SRI DATO’ MAHMUD BIN TAIB)
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam,
Malaysia
Tarikh:
16 Jun 1992
Jabatan Perkhidmatan Awam, Malaysia,
Kuala Lumpur.
Semua Ketua Setiausaha Kementerian.
Semua Ketua Jabatan Persekutuan.
s.k:
Semua Y.B. Setiausaha Kerajaan Negeri.
Semua Ketua Pengurusan Badan-badan Berkanun.
Semua Ketua Pengurusan Kuasa-kuasa Tempatan
No comments:
Post a Comment